Dlaczego SleepMed?

Pozycja podczas snu i jej wpływ na nasze zdrowie

Pozycja podczas snu i jej wpływ na nasze zdrowie

Pozycja podczas snu i jej wpływ na nasze zdrowieKiedyś człowiek nawet nie zdawał sobie sprawy z tego, dlaczego budzi się zmęczony. Teraz jednak mamy coraz większe pojęcie na temat tego, jak ważny jest zdrowy sen oraz ile czynników na niego wpływa. Nie zmienia to jednak faktu, że każdy śpi tak jak lubi – jedni na boku, inni na plecach, a jeszcze inni na brzuchu. Oznacza to, że mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że rześkie wstawanie i dobre samopoczucie po przebudzeniu są w dużej mierze uzależnione od pozycji podczas snu. Niewłaściwe ułożenie ciała może powodować wszelkiego rodzaju bóle, a nawet trwałe zniekształcenia kręgosłupa. A jakie są pozycje podczas snu i w jaki sposób przekładają się one na nasze zdrowie? Oto kilka najważniejszych informacji w tym temacie!

Dlaczego spanie na brzuchu jest szkodliwe dla zdrowia?

Istnieje wiele pozycji do spania, które każdy z nas może uważać za mniej lub bardziej wygodne. Nic dziwnego – jest to w dużej mierze kwestia indywidualna. Nawet w świetle wiedzy na temat szkodliwości spania na brzuchu, wiele osób nie może zrezygnować z tej pozycji. Wynika to z faktu, iż nienaturalne ułożenie pleców i karku obciąża kręgosłup, czego efektem może być ból pleców oraz trwałe zniekształcenie odcinka lędźwiowego. Spanie na brzuchu wpływa również niekorzystnie na odcinek szyjny kręgosłupa, co wpływa na jego mocną rotację z wypchnięciem przez poduszkę ku górze. Przyczynia się to do wystąpienia dodatkowych spięć, przez kory mięśnie szyi nie mogą się zregenerować, a rano pojawiają się różnego rodzaju dolegliwości bólowe. Ponadto nie da się ukryć, że pojawiają się problemy z:

Spanie na brzuchu jest szkodliwe dla zdrowia człowieka, z uwagi na co warto zastanowić się nad innymi sposobami układania się do snu. Być może przekręcenie się na ból lub plecy będzie lepsze? A zatem jak spać, aby się dobrze wyspać?

Jak spać, żeby się wyspać? Czyli w jakiej pozycji najlepiej ułożyć swoje ciało

Nie ma co ukrywać - każdy człowiek jest inny, gdyż różnią nas indywidualne dolegliwości lub ogólny stan zdrowia. Jednak niezależnie od tego szacuje się, że najlepszą pozycją do spania jest spanie na plecach. Dlaczego? Otóż jest to naturalne ułożenie ciała, które nie obciąża karku i kręgosłupa, natomiast mięśnie mogą swobodnie się rozluźnić. W tej pozycji waga ciała równomiernie rozkłada się na powierzchnię łóżka, co zmniejsza nacisk na poszczególne części kręgosłupa. To przeciwdziała tworzeniu się punktów uciskowych i może zminimalizować dolegliwości bólowe. Warto tutaj również podkreślić, że zmniejsza się ryzyko problemów z oddychaniem, a także pozycja ta sprzyja działaniom przeciwstarzeniowym. Jest to szczególnie ważne dla kobiet, w końcu każda chce jak najdłużej zachować młodość. Wówczas twarz nie jest przyciśnięta w żaden sposób do poduszki, przez co jej struktura nie jest narażona na dodatkowe podrażnienia. Dodatkowo, jeśli dobierzemy poduszkę, która będzie unosić głowę, nie będą nam dokuczać dolegliwości ze zgagą, ponieważ kwaśny płyn żołądkowy nie będzie mógł przedostać się do przełyku. Niestety, pomimo szeregu korzyści dla zdrowia, pozycja ta nie jest odpowiednia dla osób chrapiących czy przeziębionych. Wówczas takie ułożenie ciała sprzyja zaleganiu śluzu w zatokach, co wiąże się z utrudnionym oddychaniem. Inną kwestią jest spanie na boku, które również uważa się za zdrowe, jednak tylko pod warunkiem, że nogi są ugięte lekko, zachowując naturalne ułożenie. Podobnie jak w przypadku spania na plecach, korzystnie wpływa na układ pokarmowy i oddechowy, a także jest w stanie zminimalizować ból pleców. Warto o niej pamiętać, gdyż jest ona szczególnie zalecana osobom chrapiącym oraz kobietom w ciąży. Spanie na boku jest ciekawą alternatywą, jednak wiele osób zastanawia się, który z nich będzie lepszy - lewy czy prawy. Jak się okazuje, ułożenie na lewym boku jest szczególnie dobre dla osób zmagających się z refluksem żołądkowo-przełykowym oraz kobiet ciężarnych, gdyż w tej pozycji poprawia się przepływ krwi do serca, macicy oraz nerek, a wątroba zostaje odciążona. Natomiast spanie na prawym boku utrudnia pracę serca, przyczynia się do nacisku żołądka na trzustkę oraz może przyczynić się do powrotu soków żołądkowych z przełyku do żołądka, co nasila niepożądane dolegliwości. Wniosek jest jeden - jak spać na boku, to zdecydowanie na lewym.

Pozycja podczas snu a materac – czy to ma jakieś znaczenie?

Recepta na dobry sen składa się z wielu pozycji. Oczywiście jedną z nich jest odpowiednia pozycja do spania, dzięki której możemy zasnąć w komfortowym dla siebie położeniu. Jednak pamiętajmy, że każda z nich ma większy lub mniejszy wpływ na nasze zdrowie. Inną, aczkolwiek o wiele ważniejszą kwestią jest tutaj dobór odpowiedniego materaca i poduszki. Musimy mieć tutaj na uwadze kilka kwestii, w tym stopień twardości, gdyż na rynku znajdziemy modele miękkie, średnio twarde, twarde i bardzo twarde. A dlaczego jest to takie ważne? Jeśli mamy za miękko, mięśnie będą stale pracowały, aby zredukować obciążenie kręgosłupa, natomiast każda zmiana pozycji będzie wymagała dodatkowego wysiłku. Twardy materac utrudnia krążenie w uciskanych miejscach, przez co mięśnie będą starały się utrzymać kręgosłup w odpowiedniej linii. Warto więc wybrać produkt, który będzie umożliwiał regulację twardości. Materace wyposażone w termoelastyczną piankę o 7 strefach komfortu, która dostosuje się do kształtu ciała, zapewnią zdrowy sen, niezależnie od preferowanej pozycji. A jak zwiększyć komforty w czasie snu? Oczywiście wybierając najlepsze produkty do spania, takie jak materac czy poduszka. Jednak warto zauważyć, że nie ma jednego idealnego modelu dla wszystkich. Wynika to z faktu, iż to, co jest wygodne i zdrowe, może się różnić w zależności od indywidualnych preferencji czy też potrzeb ciała. Właśnie dlatego tak ważne jest odpowiednie dobranie produktów z uwzględnieniem m.in.:

Mało kto pozostaje w jednej pozycji przez całą noc. Zmiany pozycji są wręcz zalecane, ponieważ poprawiają krążenie. Chociaż każdy człowiek lubi spać w określony sposób, warto popracować nad wyrobieniem nowych nawyków, które wyeliminują problemy z bólem, niewysypianiem się i przemęczeniem. Obejmuje to przede wszystkim zrezygnowanie ze spania na brzuchu na rzecz, np. spania na plecach. Należy pamiętać, że inwestycja w porządny materac przyniesie realne i wymierne efekty w postaci zdrowego kręgosłupa, a także spokojnie przespanej nocy.

Podobne artykuły

Materace prozdrowotne
Materace prozdrowotne
Jak urządzić przytulną sypialnię?
Jak urządzić przytulną sypialnię?
Materac piankowy czy sprężynowy?
Materac piankowy czy sprężynowy?
Materace dla aktywnych - jakie powinny posiadać właściwości?
Materace dla aktywnych - jakie powinny posiadać właściwości?
Czy sen można nadrobić? Prawda o zaległym śnie i jego skutkach
Czy sen można nadrobić? Prawda o zaległym śnie i jego skutkach
Czy można wyprać kołdrę w pralce?
Czy można wyprać kołdrę w pralce?
Jak dbać o pokrowiec na materac?
Jak dbać o pokrowiec na materac?
Pianki termoelastyczne VISCO w materacu - czym się wyróżniają?
Pianki termoelastyczne VISCO w materacu - czym się wyróżniają?
Materace dla osób ze skoliozą - na co warto zwrócić uwagę?
Materace dla osób ze skoliozą - na co warto zwrócić uwagę?
Jak dobrać materac i jego twardość?
Jak dobrać materac i jego twardość?