Dlaczego SleepMed?

Sposoby na ułatwienie porannej pobudki

Sposoby na ułatwienie porannej pobudki

Sposoby na ułatwienie porannej pobudkiWstawanie o wczesnych godzinach porannych niesie ze sobą wiele korzyści, masz wówczas więcej czasu na wykonanie zaplanowanych czynności, unikasz niepotrzebnego stresu i lepiej przygotowujesz się do nadchodzącego dnia. Złośliwcy mogą powiedzieć, że łatwiej powiedzieć niż zrobić i mają niestety trochę racji. Niełatwo pozbyć się przyzwyczajeń i zmienić tryb życia, tym bardziej teraz, gdy rano jest jeszcze ciemno. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak tego dokonać.

Higiena snu

Z pewnością wiesz, że zalecana długość snu dorosłego człowieka to 7,5 godziny. Dlaczego akurat tyle? Ponieważ w trakcie spania ludzki mózg przechodzi przez dwie fazy: NREM i REM, które przeplatają się ze sobą, niosąc konkretne czynności podejmowane przez układ nerwowy. Każdy ze wspomnianych etapów trwa 90 minut i ma inny charakter. Pierwszy z nich pozwala na silną regenerację organizmu – mięśnie wiotczeją, a puls znacznie zwalnia. W następnym etapie tętno wzrasta i mózg zaczyna pracować na najwyższych obrotach – to moment, kiedy w Twojej głowie pojawia się najwięcej snów. To również czas kiedy najtrudniej jest się obudzić, dlatego najlepszą porą na ustawienie budzika jest faza przejściowa. Jeżeli weźmiesz pod uwagę, że proces ten powinien powtórzyć się 4 lub 5 razy, otrzymasz zalecane 7 godzin i 30 minut snu. Drugim niezwykle istotnym elementem w higienie jest regularność, na początku będzie Ci trudno kłaść się i wstawać o tej samej porze, ale w po ok. dwóch tygodniach nie powinno to już stanowić dla Ciebie problemu. Warto wdrożyć to postanowienie do swojej codziennej rutyny, ponieważ w ten sposób organizm przyzwyczaja się i mocniej regeneruje w czasie snu.

Budzik

Niewielkie urządzenie, które rano na wzór disneyowskich animacji, masz ochotę rozbić wielkim młotem – tak, to właśnie budzik. Jeżeli używasz go w telefonie i wystarczająco stawia Cię na nogi, to świetnie, niestety wielu osobom nie wystarcza melodyjka ze smartfonu. Dla prawdziwych śpiochów często potrzebne są bardziej zaawansowane technologie, jak np. takie, które o wyznaczonej godzinie zaczynają uciekać po podłodze wokół łóżka, wytwarzają zapach świeżo mielonej kawy imitując przy tym dźwięk ekspresu i te które w dość nieprzyjemny sposób oblewają śpiącego wodą. Coraz częściej także pojawiają się rozwiązania w formie aplikacji, które wyłączają się dopiero wtedy, kiedy użytkownik poda wynik prostego równania matematycznego lub innej łamigłówki – takie rozwiązanie sprawia, że od razu zmusza się szare komórki do pracy, a mózg szybciej się rozbudza. Ciekawym pomysłem jest także ustawienie swojego „narzędzia tortur” koło czajnika, lodówki czy kubka do kawy, wówczas kiedy już zejdzie się z łóżka, łatwiej będzie przejść do codziennych czynności, bo przecież jesteś już w kuchni. Aspektem, bez którego wiele osób nie wyobraża sobie poranka, są krótkie drzemki – niestety nie przynoszą one nic dobrego. 15 minut więcej w ciepłej pościeli nie ułatwi Ci wstawania, natomiast może nastawić Cię negatywnie do całego procesu,

Nowe przyzwyczajenia

Kluczem do wypracowania w sobie nawyku wczesnego wstawania jest przede wszystkim dobra organizacja czasu i nastawienie. Spróbuj przemyśleć swój chaotyczny poranek – co wywołuje  u Ciebie poranny stres? Często są to na przykład nieuprasowane ubrania, dlatego aby tego uniknąć naszykuj sobie pełny zestaw (nie wyłączając bielizny) poprzedniego wieczoru. Śniadanie do pracy także możesz przygotować wcześniej i włożyć do lodówki. Rano działaj w określonym porządku, a wszystko pójdzie sprawnie. Jeżeli masz problem z przebudzeniem, rozważ branie porannego prysznica, spłukuj ciało zawsze chłodniejszym strumieniem, poprawi to krążenie krwi i pośrednio pomoże dojść do pełnej świadomości. W Twoim przypadku nie ma mowy o kąpieli? Nie szkodzi, możesz także wypić szklankę wody, powinna pobudzić organizm od środka. Pamiętaj także o odpowiedniej motywacji, nic tak nie zachęca do działania jak świadomość, jaki sukces możesz dziś odnieść. Możecie także wspierać się nawzajem, w małżeństwie, wśród znajomych i przyjaciół.

Toczenie rano wojen z budzikiem nie wnosi do Twojego dnia i psychiki nic dobrego. Kiedy przestawiasz budzik o kolejne drzemki w konsekwencji jesteś spóźniony, zestresowany i zły. Wcale nie musi tak być! Postaraj się uporządkować swój dzień i odpowiednio podejść do całej sprawy. Jedno jest pewne – nie stracisz na tym. Powodzenia!

Podobne artykuły

Materac na chory kręgosłup i bóle pleców – jak wybrać?
Materac na chory kręgosłup i bóle pleców – jak wybrać?
To już czas na nowy materac!
To już czas na nowy materac!
Z czego zbudowany jest materac, czyli kilka słów o piankach
Z czego zbudowany jest materac, czyli kilka słów o piankach
Jaki materac dla alergika?
Jaki materac dla alergika?
Korzyści wynikające ze zdrowego snu
Korzyści wynikające ze zdrowego snu
Materac medyczny – wszystko, co warto o nim wiedzieć
Materac medyczny – wszystko, co warto o nim wiedzieć
Jaki materac wybrać? Praktyczne porady wyboru materaców do spania
Jaki materac wybrać? Praktyczne porady wyboru materaców do spania
Materace prozdrowotne
Materace prozdrowotne
Zdrowe zwyczaje przed snem
Zdrowe zwyczaje przed snem
Życzenia świąteczne
Życzenia świąteczne