Dlaczego SleepMed?

Idealne warunki do efektywnego snu

Idealne warunki do efektywnego snu

Idealne warunki do efektywnego snuNie sztuką jest położyć się do łóżka i zasnąć – sztuka jest obudzić się rano wypoczętym, a także pełnym energii. Aby nasze ciało było w stanie odpowiednio się zregenerować, to należy zadbać o zdrowy wypoczynek. Można to zrobić na kilka sposobów, w tym poprzez stworzenie idealnych warunków do efektywnego snu. A co to znaczy? Otóż regenerujący sen jest możliwy tylko wtedy, gdy we właściwy sposób zadbamy się o całą jego “otoczkę”. Osoby cierpiące na bezsenność, poranne bóle spowodowane złą pozycją w trakcie snu czy borykające się z ciągłym zmęczeniem za dnia powinny w pierwszej kolejności dowiedzieć się co zrobić, by zapewnić sobie idealne warunki do zdrowego snu. A oto kilka wskazówek!

Umiejscowienie sypialni

W pierwszej kolejności – oczywiście jeśli mamy taką możliwość, to powinniśmy zadbać o to, aby sypialnia była dostosowana do swojej funkcji wypoczynkowo-relaksacyjnej. Oznacza to, że należy zadbać o szczegóły, które sprawią, że nic nie będzie rozpraszało osób chcących zatopić się w słodkim śnie. W tym celu należy wygospodarować dla niej pomieszczenie zlokalizowane raczej po stronie przeciwnej do wschodzącego słońca, które zwłaszcza w długie letnie dni może skutecznie przerywać sen. Jeśli nie jest to możliwe, to konieczne będzie zaopatrzenie się w rolety, żaluzje czy grube zasłony uniemożliwiające przenikanie światła do sypialni. Inną kwestią jest funkcjonalność sypialni. Wydaje się, że skoro to pomieszczenie powinno służyć relaksowi, to nie może zabraknąć w nim telewizora. Jednak jak się okazuje, umieszczanie w nim urządzeń elektronicznych jedynie zakłóca nasz sen. Wystarczy przypomnieć sobie, jak często ulega się pokusie dokończenia ciekawego filmu trwającego do późnych godzin nocnych. Konsekwencje możemy odczuć już kolejnego dnia, gdyż pojawia się uciążliwe zmęczenie, a nasze ciało nie jest odpowiednio zregenerowane. Jeśli zaś umieści się go w innym pomieszczeniu, to konieczność zmiany lokalizacji sprawi, że szybciej porzuci się plany dotrwania aż do napisów końcowych. Poza tym eliminujemy ryzyko narażenia na światło niebieskie tuż przed snem. Jest to o tyle ważne, iż zaburza ono wydzielanie melatoniny.

Przygotowanie sypialni

Sypialnia to miejsce, gdzie spędzamy znaczną część naszego życia, dlatego warto zadbać o jej odpowiednie przygotowanie, aby stworzyć sprzyjające warunki do regeneracyjnego snu. A co to oznacza? W dużej mierze skupiamy się na rzeczach, które są w stanie poprawić jakość oraz efektywność wypoczynku. Obejmuje to:

Rześkie powietrze

Przygotowanie sypialni obejmuje nie tylko wszystkie znajdujące się w niej przedmioty, ale także temperaturę czy wilgotność powietrza. Jak się okazuje, równowaga pomiędzy komfortową temperaturą a świeżym powietrzem odgrywa istotną rolę w tworzeniu idealnych warunków do efektywnego snu. W tym celu wystarczy regularnie wietrzyć sypialnie – najlepiej poprzez otwieranie okna przynajmniej na kilka minut każdego dnia. W ten sposób zagwarantujemy właściwą wymianę powietrza. Świetną opcją będzie także unikanie palenia papierosów w sypialni oraz zainwestowanie w oczyszczacz powietrza. Starajmy się zatem utrzymać temperaturę w okolicach 18 stopni Celsjusza. Należy jednak zaznaczyć tutaj, że wartość ta jest umowna. Osoby preferujące wyższe bądź niższe temperatury powinny dopasować komfort termiczny do swoich preferencji. Natomiast wilgotność najlepiej, aby mieściła się w zakresie 40-60%. Jest to niezwykle ważne, gdyż zbyt wilgotne powietrze sprzyja rozwojowi pleśni, podczas gdy zbyt suche powietrze może prowadzić do problemów z drogami oddechowymi.

Wygodne łóżko

Kolejnym elementem niezbędnym dla właściwego snu jest wygodne podłoże, na którym będziemy mogli zbierać się siły do rozpoczęcia kolejnego dnia. Zaczynając od samego łóżka – najlepiej, aby składało się ono z ramy ze stelażem i materaca, który będzie dostosowany do indywidualnych preferencji użytkownika. Powinno mieć właściwe wymiary, co tyczy się przede wszystkim dzieci, które szybko wyrastają ze swoich dotychczasowych łóżeczek. Ich komfort snu nie może być zakłócany poprzez konieczność podkurczania nóżek, dlatego zwłaszcza w ich przypadku powinno się obserwować zgodność wymiaru ramy ze wzrostem malucha. Materac, w który wyposaża się swoje łóżko, musi być przede wszystkim wygodny. Twardość powinna odpowiadać upodobaniom użytkownika, jednak oprócz niej producenci wyposażają swoje produkty w wiele udogodnień podwyższających jakość snu. Istnieją materace lateksowe, sprężynowe czy wysokoelastyczne. Nie można również zapomnieć o modelach termoelastycznych reagujących na zmianę położenia ciała, posiadających właściwości antyseptyczne, antyalergiczne, z pokrowcami wyposażonymi w masujące wypustki czy podwyższającą twardość matą kokosową. Taka liczba udoskonaleń może przyprawić o zawrót głowy, ale spokojnie – wiele z materacy ma kilka właściwości naraz, co zdecydowanie ułatwia wybór.

Materac, w który wyposaża się swoje łóżko musi być przede wszystkim wygodny. Twardość powinna odpowiadać upodobaniom użytkownika, jednak prócz niej producenci wyposażają swoje produkty w wiele udogodnień podwyższających jakość snu. Istnieją materace lateksowe, sprężynowe, wysokoelastyczne, termoelastyczne reagujące na zmianę położenia ciała, posiadające właściwości antyseptyczne, antyalergiczne, z pokrowcami wyposażonymi w masujące wypustki czy podwyższającą twardość matą kokosową. Taka liczba udoskonaleń może przyprawić o zawrót głowy, ale spokojnie – wiele z materacy ma kilka właściwości naraz, co zdecydowanie ułatwia wybór.

Posiłki przed snem

Z pewnością każdy z nas słyszał, że nie powinno jeść się po osiemnastej. Jest to błędne założenie, gdyż każdy z nas prowadzi inny tryb życia i takie ograniczenie posiłków mogłoby w negatywny sposób wpłynąć na nasze prawidłowe funkcjonowanie. Zapomnijmy zatem o tym stwierdzeniu, gdyż obecnie mówi się, że ostatni posiłek należy spożyć trzy godziny przed snem. Dodatkowo – nie może być on ciężkostrawny, gdyż może to prowadzić do niestrawności i uczucia ciężkości, co utrudnia zasypianie. Jak się okazuje, takie dania wymagają od organizmu wytężonej pracy. W przypadku pojawienia się ewentualnego głodu występującego w późniejszym czasie najlepiej sprawdzi się przygotowanie bardzo lekkiej przekąski. Warto również pamiętać o tym, aby:

Ponadto w razie problemów z zaśnięciem możemy ratować się naturalnymi metodami. Herbata z melisy jest niezastąpionym lekarstwem, które odpręża i pomaga zasnąć. Podobne działanie ma rumianek, kozłek lekarski czy szyszka chmielu. Składniki te można znaleźć w popularnych mieszankach na tzw. dobry sen.

To tylko kilka z elementów zapewniających lepszy sen. Prócz nich należy pamiętać, że dzień powinien mieć w miarę stały rytm, a sypialnię należy wyposażać w takie elementy, które nie gromadzą szkodliwych mikroorganizmów i nie wydzielają toksyn (jak np. formaldehyd pochodzący z paneli). Kluczem do dobrego snu jest jednak przede wszystkim komfort, który może zapewnić jedynie łóżko wyposażone w dobrej jakości materac.

Podobne artykuły

Co będzie potrzebne do przygotowania łóżka z europalet?
Co będzie potrzebne do przygotowania łóżka z europalet?
Jak dobrać odpowiednie kolory ścian do sypialni?
Jak dobrać odpowiednie kolory ścian do sypialni?
Jaki materac dla singla wybrać?
Jaki materac dla singla wybrać?
Urządzasz sypialnię? Sprawdź jaki materac i poduszkę wybrać!
Urządzasz sypialnię? Sprawdź jaki materac i poduszkę wybrać!
 Jak dbać o kręgosłup? Poznaj skuteczne sposoby!
Jak dbać o kręgosłup? Poznaj skuteczne sposoby!
Materac antyalergiczny, czyli jak zadbać o spokojny sen alergika?
Materac antyalergiczny, czyli jak zadbać o spokojny sen alergika?
Pozycja snu a wybór materaca
Pozycja snu a wybór materaca
Dla kogo pianka termoelastyczna w materacu?
Dla kogo pianka termoelastyczna w materacu?
Jak wybrać materac dla seniora?
Jak wybrać materac dla seniora?
Pianka termoelastyczna Visco - czym się charakteryzuje?
Pianka termoelastyczna Visco - czym się charakteryzuje?