Dlaczego SleepMed?

Poranny ból szyi i karku - jak się go skutecznie pozbyć?

Poranny ból szyi i karku - jak się go skutecznie pozbyć?

Poranny ból szyi i karku - jak się go skutecznie pozbyć?Każdemu z nas zapewne nie raz zdarzyło się obudzić z bólem karku. Jeśli tego typu dolegliwość pojawia się dość rzadko, nie ma się czym martwić. Warto jednak bardziej zainteresować się tematem w sytuacji, gdy poranny ból szyi zaczyna utrudniać codzienne funkcjonowanie. Co go powoduje oraz jak się go skutecznie pozbyć? Jak pozycja do spania w tym przypadku będzie najodpowiedniejsza? Zapraszamy do lektury!

Poranny ból szyi i karku - przyczyny

Promieniujący ból szyi i karku zaraz po przebudzeniu to jedna z częstszych i bardziej uciążliwych dolegliwości. Jest on dość uporczywy i wręcz męczący - zazwyczaj towarzyszy mu również ból głowy. Powodować go mogą najróżniejsze czynniki, dlatego też warto dokładnie przeanalizować swoje nawyki z całego dnia, pozycję, w której śpimy czy sprawdzić dopasowanie materaca do swoich potrzeb. Powstaje on najczęściej w wyniku mocnego napięcia mięśni, wynikającego z utrzymywania karku przez dłuższy czas w nieodpowiedniej pozycji. W większości przypadków jest to spowodowane złym ułożeniem ciała i głowy podczas snu, za co odpowiada poduszka czy materac. Wówczas kręgosłup zostaje wygięty w nienaturalny sposób, przez co mięśnie nie mają szansy się rozluźnić i zregenerować. Przyczynia się do tego także siedzący tryb życia oraz spędzanie wielu godzin dziennie przed komputerem. Kolejną bardzo częstą przyczyną jest również nadmierny, długotrwały stres, powodujący napięcie całego ciała - przy niewystarczającej ilości snu w nocy poziom kortyzolu nie zostaje wystarczająco obniżony. Do głównych przyczyn można zakwalifikować również wady postawy, chorobę zwyrodnieniową kręgosłupa czy nieodpowiednią pozycję w trakcie nocnego wypoczynku.

Jak złagodzić poranny ból szyi i karku?

Dolegliwość ta może być wyjątkowo uciążliwa, dlatego dobrze wiedzieć, jak sobie z nią skutecznie radzić. Istnieje kilka domowych i sprawdzonych sposobów, które pozwalają na rozluźnienie mięśni, przez co ból ustępuje. Możemy zaliczyć do nich chociażby gorący prysznic, jednak będzie on dobrą opcją jedynie w przypadku, gdy mamy pewność, że sztywność karku nie jest spowodowana stanem zapalnym. Dobrą opcją będzie też chociaż kilkuminutowy masaż - bardzo często w sklepach dostępne są ręczne lub elektryczne masażery z różnymi nakładkami, dzięki czemu można samodzielnie rozluźnić mięśnie karku. Jeśli jednak problem jest nieco poważniejszy i często powraca, warto udać się po pomoc do specjalisty. Przy takich dolegliwościach polecane jest również nacieranie różnego rodzaju olejkami - najlepiej sprawdzi się wyciąg z eukaliptusa, rozmarynu czy kolendry. Wystarczy około 5 kropli wetrzeć w skórę, by móc cieszyć się dobroczynnym działaniem oraz przyjemnym aromatem dodatkowo ułatwiającym relaks. Odczuwając poranny ból szyi i karku, dobrze jest również wykonać ćwiczenia polegające na rozciąganiu mięśni rejonu szyjno-barkowego. W tej sytuacji należy chwycić jedną ręką za siedzisko w taki sposób, by ustabilizować ramię, natomiast drugą ręką ściągnąć w delikatny sposób głowę w drugą stronę. Skutecznym sposobem na łagodzenie tego typu dolegliwości bólowych są także kąpiele z dodatkiem olejków i ziół, które ułatwią rozluźnienie nie tylko szyi i karku, ale również całego ciała. Oczywiście nie powinniśmy zapominać o profilaktyce - warto na co dzień zwracać uwagę na utrzymywanie prawidłowej pozycji w trakcie pracy przy komputerze czy podczas nocnego wypoczynku.

Najlepsza pozycja do spania

Aby uniknąć porannych dolegliwości bólowych szyi i karku, dobrze jest zadbać o odpowiednią pozycję do spania, która nie będzie powodowała nadmiernego napięcia mięśni czy utrudniała swobodny przepływ krwi. Najbardziej polecane jest wypoczywanie na wznak, ponieważ dzięki temu ułożeniu sylwetki wszystkie partie ciała są rozluźnione, nie jest utrudnione krążenie ani oddychanie. Należy jednak pamiętać, by ramiona spoczywały na materacu, a poduszka podpierała wyłącznie szyję i głowę. Drugą polecaną pozycją jest spanie na lewym boku, co zdecydowanie pozwala odciążyć szyjny odcinek kręgosłupa. Cierpiąc na bóle szyi i karku należy unikać między innymi spania na brzuchu, ponieważ ramiona i plecy nie są odpowiednio podpierane, przenosząc swój ciężar do przodu, co może bezpośrednio przełożyć się na skurcze mięśni. Co więcej, przy takim ułożeniu ciała kręgosłup nie jest podpierany, przez co tworzą się napięcia na całej długości. Warto także pamiętać, że w sytuacji, gdy szyja i kręgosłup nie są ułożone w jednej linii, bardzo mocno zostaje obciążony kark.

Jaki materac wybrać?

Na rynku dostępnych jest bardzo wiele modeli materacy o najróżniejszych właściwościach, dlatego zakup może wydawać się sporym wyzwaniem. Wbrew pozorom nie jest to trudne zadanie - wystarczy wziąć pod uwagę kilka kluczowych aspektów pozwalających na dokładne dopasowanie parametrów do swoich indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Do jednych z podstawowych możemy zaliczyć chociażby stopień twardości, który powinien być dopasowany do wagi użytkownika. Istotny jest także rozmiar powierzchni, a także rodzaj zastosowanego wewnątrz wypełnienia. Dla wszystkich żyjących na co dzień w zgodzie z naturą dobrym wyborem będą materace naturalne, posiadające szereg dobroczynnych dla zdrowia właściwości. Do ich budowy wykorzystano jedynie naturalne surowce, wpływające na niebywały komfort użytkowania. Dodatkowo tego typu produkty są biodegradowalne i nadają się do ponownego przetworzenia. Dla osób borykających się na co dzień z dolegliwościami bólowymi szyi i karku dobrą opcją będzie model SleepMed Natura Plus zbudowany na bazie trzech innowacjach pianek naturalnych. Przede wszystkim zapewniają one użytkownikowi doskonałe podparcie dla całej sylwetki, umożliwiające rozluźnienie wszystkich mięśni. Co więcej, dzięki nasączeniu ich naturalnymi olejkami zastępującymi sztuczne związki chemiczne, produkt ten posiada liczne właściwości antyalergiczne i hipoalergiczne. Warto również wspomnieć, że ten materac może być stosowany jako produkt o przeznaczeniu ortopedycznym oraz przeciwodleżynowym. Oznacza to, że zapobiega on powstawaniu oraz pogłębianiu się wad postawy, łagodzi dolegliwości bólowe pleców i karku, a także umożliwia swobodny przepływ krwi.

Poduszka również ma znaczenie

Bardzo ważnym aspektem, jest także dobór poduszki do pozycji, w jakiej śpisz najczęściej - dzięki temu jesteś w stanie znacząco złagodzić lub nawet całkowicie wyeliminować poranne bóle szyi i karku. Warto jednak pamiętać, że poduszka powinna dobrze wypełniać przestrzeń pomiędzy materacem a szyją, co umożliwi utrzymanie głowy i kręgosłupa w jednej linii. Dobrze jest także sprawdzić wysokość wybranego modelu, ponieważ za niski lub zbyt wysoki może powodować nienaturalne wygięcie pleców. Również leżąc na plecach model powinien być odpowiednio dopasowany - kąt między podbródkiem a klatką piersiową musi wynosić 90 stopni. W związku z tym warto zdecydować się na poduszkę ortopedyczną SleepMed Comfort Pillow, która dzięki specjalnemu profilowaniu doskonale dopasowuje się do naturalnych krzywizn. Została ona zbudowana na bazie pianki termoelastycznej, co sprawia, że pod wpływem ciepła ciała jeszcze lepiej podpiera głowę i szyję. Dodatkowo, model ten posiada właściwości antyalergiczne, przez co może być użytkowany również przez osoby wrażliwe na kurz czy roztocza.

Poranny ból szyi i karku to uciążliwa dolegliwość, która może zdecydowanie utrudniać codzienne funkcjonowanie. Na szczęście istnieją sposoby, by nieco zniwelować ból i zapewnić lepsze rozluźnienie mięśni - do jednych z podstawowych można zaliczyć chociażby odpowiednio dobrany materac czy wysokiej jakości poduszkę.

_________________________________

Przeczytaj: Jaki materac do spania będzie najlepszy dla osób chorujących na kręgosłup?
Sprawdź też: Wybór materaca a schorzenia kręgosłupa
Dowiedz się więcej: Materace dla osób ze skoliozą - na co warto zwrócić uwagę?

Podobne artykuły

Jaki materac wybrać dla osób z przepukliną kręgosłupa?
Jaki materac wybrać dla osób z przepukliną kręgosłupa?
Poranne nawyki, które poprawią Twoje samopoczucie
Poranne nawyki, które poprawią Twoje samopoczucie
Materac piankowy i sprężynowy – czym się różnią?
Materac piankowy i sprężynowy – czym się różnią?
Jak odpowiednio dobrać materac do wagi?
Jak odpowiednio dobrać materac do wagi?
Pozycja podczas snu i jej wpływ na nasze zdrowie
Pozycja podczas snu i jej wpływ na nasze zdrowie
Czy materace SleepMed będą dobrym wyborem dla nastolatków?
Czy materace SleepMed będą dobrym wyborem dla nastolatków?
Materace dla kobiet w ciąży
Materace dla kobiet w ciąży
Materac z kokosem - dla kogo?
Materac z kokosem - dla kogo?
Śpij w zgodzie z naturą! Jaki materac wybrać?
Śpij w zgodzie z naturą! Jaki materac wybrać?
Drzemka w ciągu dnia - jaki ma wpływ na zdrowie?
Drzemka w ciągu dnia - jaki ma wpływ na zdrowie?